Problemstilling
Problemet:
Det er et stort problem for
samfundet, at dyrevelfærd har dårligt omdømme. Det skaber stor opdeling mellem
producent og forbruger, og kan skade dansk landbrugs troværdighed og omsætning.
Årsager:
I
årsagsafsnittet har vi sat fokuseret på mediernes indflydelse på forbrugernes
holdning til dyrevelfærd. Vi har sat fokus på dansk lovgivnings indflydelse på
landbruget samt konsekvensen heraf. Hvis det massive politiske pres fortsat
opretholdes, kan en konsekvens heraf være, at kvaliteten af det udførte arbejde
forringes. Dette vil bevirke et brud på dansk landbrugs internationale troværdighed
og fødevaresikkerhed, som kan være med til at skabe en reduceret
eksportomsætning.
Virkninger:
Virkningerne på kritikken
omkring dansk landbrug kan føre til fald i salg af danske vare. En negativ holdning fra
mediernes side påvirker også forbrugerne
i en retning, hvor man måske i situationer vil vælge en ukendt vare, som man ikke har hørt en
grim historie eller skandale om. Forbrugerne er kilden til at det hele kan køre
rundt. Ingen salg ingen produktion, så det
vil sige at omdømmet og holdningen til produkterne er super vigtig. Derfor
er det også at vi har defineret at
den hårde
lovgivning dansk landbrug er under virker i en positiv retning på forbrugerne. De har
nemlig en vis fødevaresikkerhed i de danske produkter, de giver dog også en hvis forventning og
krav til dansk. Dog har vi dog også en
god markeds styrke på det
internationale marked en styrke og kraft som vi har valgt at give den gode dyrevældfærd
skylden. Da vi er meget fokuseret på de
dansk dyrs vældfærd har vi også lavet
utallige test og prøver på at
dyr yder mere når de har det godt altså større effektivitet. Som
vi selv siger større effektivitet= flere penge. Dårligt omdømme -
godt omdømme
gør
selvfølgelig
en forskel mener vi, men vi har en vis sikkerhed for vores vare og det er en ting
medierne ikke kan tage fra landbruget.
Afgrænsning:
I denne rapport har vi valgt at afgrænse os til at se på, hvordan de enkelte landmænd konkret
kan øge effektiviteten i deres produktion. Dette skal kunne gøres i samspil
med, at kvaliteten af produktionen ikke sættes på kompromis. Yderligere vil vi
fokusere på, at det fysiske hårde rutinearbejde, skal reduceres til et minimum.
Problemformulering:
Det leder os frem til følgende overordnede
spørgsmål, vi vil besvare i rapporten:
- Hvad er årsagerne til, og konsekvenserne af, at
dyrevelfærd har dårligt omdømme – og hvad kan vi gøre ved det?
For at kunne besvare dette
spørgsmål, må vi først undersøge følgende:
- Hvilken betydning vil det få for vores samfund,
hvis landbruget får bedre omdømme, og hvor stort er problemet?
- Hvorfor er der så stort politisk pres på de danske
landmænd, til trods for, at de gældende EU-regler overholdes?
- Hvordan udvikler vi et produkt, der øger
effektiviteten hos den enkelte landmand, uden at gå på kompromis med den
gode kvalitet?
Produktkoncept:
I gruppen ønsker vi at lave et
produkt, som øger effektiviteten hos landmanden uden at gå på kompromis med den
gode kvalitet. Samtidig vil vi fremstille et produkt, der fritager landmanden
fra det fysisk hårde arbejde. Dette produkt vil vi fremstile i metalværkstedet,
for at sikre holdbarheden af et produkt, som skal kunne fungere i et hårdt
staldmiljø.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar